Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2011

ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ


ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΣΤΟ ΚΑΤ ΕΥΦΗΜΙΣΜΟN ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.

Από την Ένωση Γιατρών ΕΣΥ Ρεθύμνου.

Διαβάζοντας το προσχέδιο νόμου για την ειδικότητα και την εκπαίδευση, νομίζει ο αναγνώστης ότι διαβάζει βιβλίου τρόμου με πολλές περιπετειώδεις σκηνές.
Βαριέσαι να μετράς επιτροπές και μέλη επιτροπών.
Αναρωτιέσαι για το ποιός ευφυής εγκέφαλος σπατάλησε την ελάχιστη εναπομείνασα φαιά του, για να εισηγηθεί αυτό το κατασκεύασμα;
Θα ήτο χρήσιμη η πληροφορία για το αν έχουν δουλέψει, οι συγκεκριμένοι εισηγητές, πάνω από άρρωστο.
Μερικά σημεία για να το δούμε χωρίς το περίβλημα του δώρου -επίλυση του ζητήματος της αναμονής για ειδικότητα

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΣΕ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ (ΕΚ)

Κάθε ΥΠΕ ένα ΕΚ.

ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ
Επιτροπή εξεταστέας ύλης
Επιτροπή εξετάσεων
Επιτροπή εξεταστικού κέντρου
Ομάδα βαθμολογητών
Σαρωτές γραπτού για βαθμολόγηση.


Εκπαιδευτικά κέντρα

Οι Εκπαιδευτικές Μονάδες (ΕΜ=κλινικές, εργαστήρια) είναι ο χώρος εκπαίδευσης και συνιστούν όλες μαζί το Εκπαιδευτικό Κέντρο. Οι ΕΜ θα βρίσκονται σε ένα ή παραπάνω νοσοκομεία, σε μία περιφέρεια ή και σε γειτονική περιφέρεια.
Θα συσταθούν επιτροπές αξιολόγησης – κατάργησης- σύστασης ΕΜ.
Οι ειδικευόμενοι θα εναλλάσσονται κυκλικά στις ΕΜ, με ενιαίο διορισμό για όλες τις φάσεις και ελάχιστη παραμονή σε ΕΜ τους 6 μήνες (εκτός εξαιρέσεων, όπως πχ Γεν. Ιατρική).
Ένας Συντονιστής εκπαίδευσης για κάθε ΕΚ και κάθε ειδικότητα, με αναπληρωτές σε κάθε ΕΜ. Όλοι μαζί αποτελούν το Συμβούλιο Εκπαίδευσης, ΣΕ.

Συντονιστής Εκπαίδευσης

Καθορίζει το πρόγραμμα εκπαίδευσης και εναλλαγής των ειδικευομένων στις ΕΜ του ή των νοσοκομείων του ΕΚ.
Τοποθετεί τους ειδικευόμενους σε τμήμα, σε άλλη Μονάδα του νοσοκομείου στην ίδια ή σε άλλη ΥΠΕ, λαμβάνοντας υπόψη την προτίμηση, την σειρά, την οικογενειακή κατάσταση.
Εκδίδει Πιστοποιητικό Περάτωσης, βασισμένο στο Βιβλιάριο Εκπαίδευσης και τα πιστοποιητικά επι μέρους γνωστικών αντικειμένων.
Για διάστημα ως 12 μηνών, για επί μέρους γνωστικό αντικείμενο, η εκπαίδευση γίνεται σε ΕΜ πού συμμετέχει με ιδιότητα χορήγησης κύριας ειδικότητας.

Ο αριθμός των θέσεων ειδικότητας καθορίζεται από

τις πληθυσμιακές ανάγκες (υγειονομικός χάρτης, διεθνή δεδομένα), την δυνατότητα του ΕΚ, τον αριθμό των φοιτητών του 2ου έτους 5 χρόνια πρίν και τις υφιστάμενες ανάγκες (γενικοί γιατροί, ιατροδικαστές, γιατροί εργασίας, κοινωνικής ιατρικής, φυσίατροι, ογκολόγοι και ακτινοθεραπευτές ογκολόγοι, φαίνεται να είναι οι υφιστάμενες ανάγκες της σημερινής κοινωνίας ).
Η εισήγηση για τον αριθμό των θέσεων ακολουθεί την διαδρομή: επιστημονική επιτροπή, ινστιτούτο εκπαίδευσης, υπουργός υγείας. Δεκέμβριο και Ιούνιο ανακοινώνονται οι κενές θέσεις.
Αν κριθούν ανεπαρκείς ΕΜς που αυτή την στιγμή δίνουν ειδικότητα, οι ειδικευόμενοι θα μεταφερθούν σε άλλη ΕΜ του ίδιου ή άλλου ΕΚ της ίδιας ΥΠΕ.

Έναρξη ειδικότητας

Μετά από πανελλαδικές εξετάσεις, τουλάχιστον ένα έτος μετά την ψήφιση του νόμου, λέει, και στα αρχικά στάδια εφαρμογής παίζει και η υπάρχουσα λίστα αναμονής, για όποιον αντέξει, ενώ πριμοδοτείται η συμμετοχή στις εξετάσεις όσων είναι ήδη στη λίστα, χωρίς απαραίτητα να βγαίνουν από την λίστα. Ένα μόριο για κάθε 6μηνο αναμονής στην λίστα, με όριο τα 10 μόρια, δηλαδή τα 5 χρόνια αναμονής.
Η λίστα από την ψήφιση και μετά ανήκει και αναφέρεται στο ΕΚ, όχι στην ΕΜ.
Το τελευταίο 6μηνο πρίν τις πρώτες εξετάσεις (;), οι θέσεις που αδειάζουν γεμίζουν ως εξής. Η 1η, 3η, 6η, 10η και 15η θέση θα καλύπτεται από την λίστα και οι λοιπές από τις εξετάσεις.. Από την 16η θέση και μετά, κάθε 4 θέσεις που καλύπτονται με εξετάσεις, θα καλύπτεται μία από την λίστα.
Η λίστα καταργείται σε ένα ΕΚ, με την πρώτη συμπλήρωση όλων των θέσεων, φαντάζομαι εννοεί συμπλήρωση με αυτό τον τρόπο, αφού οι θέσεις είναι πάντα συμπληρωμένες.
Μπορεί ο υποψήφιος να συμμετέχει στις εξετάσεις χωρίς να βγεί από την λίστα.
Μπορεί επίσης να αλλάξει ΕΚ.

Βιβλιάριο εκπαίδευσης

Αναγράφει: το περιεχόμενο της εκπαίδευσης, την απόδοση και την πρόοδο του μαθητή, αλλά και την δραστηριότητα των εκπαιδευτών. Τον αριθμό επεμβάσεων για τις χειρουργικές ειδικότητες. Δικαίωμα για έγγραφες παρατηρήσεις από τον ειδικευόμενο.
Εδώ αναγράφεται και η τελική κρίση από Τριμελή Εξεταστική Επιτροπή.
Εδώ θα γραφτεί και η σύσταση για αλλαγή ειδικότητας, από τον υπεύθυνο φαντάζομαι εκπαιδευτή.
Αλλά και η διακοπή εκπαίδευσης, επί ενστάσεως σου και αμισθία για το υπόλοιπο, αν ποτέ αρχίσεις ξανά από την αρχή.
Το διαβατήριο είναι το δεύτερο απαραίτητο δημόσιο έγγραφο, μετά από το βιβλιάριο εκπαίδευσης, για να κυκλοφορεί ο ειδικευόμενος στο δρόμο.

Εξετάσεις πανελλαδικές

Κάθε Απρίλιο και Νοέμβριο, με αίτηση ως ένα μήνα πρίν.
Εξεταστέα ύλη κατά 25% από τα προκλινικά και κατά 75% από τα κλινικά αντικείμενα και από αυτά τα 50% θα είναι πτυχιακά και τα 25% προπτυχιακά. Ουσιαστικά θα αφορά όλα τα έτη σπουδών. Θα κάνεις επαναληπτικό τέστ για όλη την Ιατρική. Οι ερωτήσεις είναι πολλαπλής επιλογής, η βαθμολογία από 0-100 χωρίς βάση.
Πριμοδοτούνται όσοι από την λίστα κύριας ειδικότητας δώσουν εξετάσεις.
Δηλώνεις μέχρι 5 ειδικότητες με σειρά προτεραιότητας και ΕΚα επίσης με σειρά προτεραιότητας.
Η τοποθέτηση θα εξαρτηθεί, από την βαθμολογία στις εξετάσεις, την σειρά προτεραιότητας σε ειδικότητα με βάση την δηλωμένη προτίμηση και προτίμηση του σε ΕΚ.
Πρίν την μέση της ειδικότητας μπορούν να σου επιβάλλουν αλλαγή ειδικότητας. Αν έχεις ένσταση σε πετάνε έξω και τιμωρείσαι με αμισθία στην επόμενη φάση όλης της ειδίκευσης.
Παραίτηση πρό του διορισμού σε αποκλείει από τις επόμενες εξετάσεις και μετά του διορισμού σου στερεί το μισθό στην επόμενη θέση για αντίστοιχο διάστημα.
Οι ειδικευόμενοι που είτε διανύουν είτε έχουν ολοκληρώσει το πρώτο μέρος της ειδικότητας έχουν τις εξής επιλογές.
  1. Συμμετοχή στις εξετάσεις με την πριμοδότηση (άθροισμα του χρόνου αναμονής και των δύο φάσεων, σύν τον εκτελεσμένο χρόνο άσκησης).
  2. Εγγραφή σε όσες λίστες αναμονής ΕΚ επιθυμούν.

ΚΑΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΦΤΑΝΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΤΙΤΛΟ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΑΠΟΔΙΔΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΕΕΙΕ

ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΠΙΤΥΧΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ (έκπληξη)
Οι εξετάσεις θα είναι άλλοτε προφορικές, άλλοτε γραπτές, άλλοτε και τα δύο. Πάντως δεν δεσμεύονται κιόλας. Το σίγουρο, όμως, είναι ότι θα διεξάγονται κάθε Φλεβάρη, Ιούνη και Οκτώβρη. Βρέξει χιονίσει. Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Θα κάνουμε ΚΑΙ βόλτα.
Για κάθε ειδικότητα θα διατίθενται και επιτροπές. Τριών μελών. Και επιτροπές βαθμολόγησης και 3-4 ακόμη επιτροπές, που θα πληρώνονται κατά πράξη. Ακόμη δεν ξέρουμε πως.
Ο βαθμός του μαθητή θα υπολογισθεί από τρεις συνιστώσες. Γραπτά ή και προφορικά και μαθητικό βιβλιάριο.
Μπορείς να δώσεις 3 φορές. Μετά θα πας πίσω να σου τα πουν ξανά για ένα 6μηνο. Γιατί μέχρι τώρα εφημέρευες μόνος σου στα ΤΕΠ, οι άρρωστοι ήταν πολλοί και χρειαζόταν αντιμετώπιση σοβαρή και ίσως ..δεν πρόλαβες να διαβάσεις τα κόμματα και τις τελείες.

Επιστημονικές Εταιρίες Ιατρικών Ειδικοτήτων ΕΕ ΙΕ

Όλοι γνωρίζουν πως λειτουργούν οι εταιρίες.
Θα χορηγούν τον τίτλο ειδικότητας.
Νομιμοποιούνται έσοδα από δωρεές και χορηγίες φαρμακευτικών εταιριών και συγχρόνως θα εκδίδουν θεραπευτικά και διαγνωστικά πρωτόκολλα. Διαδικασία αδιάβλητη;
Υποχρεωτική εγγραφή όλων των μελών, για να τις συντηρούμε.
Θα έχουν την ευθύνη κατάρτισης και παρακολούθησης του υγειονομικού χάρτη και εξ αυτού και του καθορισμού του αριθμού των θέσεων ειδικότητας ανά περιοχή.
Θα καθορίζουν τα ΕΚ και τις ΕΜ, μέσα από την διαδικασία ελέγχου της τυποποίησης του προϊόντος.
Θα εισηγούνται τα προγράμματα εκπαίδευσης και θα έχουμε την χαρά να μην χάνεται κανένας ψήφος για την εκλογή του ΔΣ, που θα γίνεται άμεσα από τα μέλη και θα δέχεται ψήφο με επιστολή ταχυδρομείου και ηλεκτρονικά.

Ινστιτούτο Εκπαίδευσης και ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗΣ Εκπαίδευσης

Ουσιαστικά το ίδιο το ΚΕΣΥ με αρμοδιότητες αυτοκρατορικές. Και εδώ νομιμοποιούνται έσοδα μη ηθικής προέλευσης και πρόθεσης, με επιχειρηματικά κριτήρια, από μέρους των δωρητών-χορηγών.
Νομιμοποιείται ανάθεση μελετών και σε εξωτερικούς συνεργάτες (;).
Τα προγράμματα εκπαίδευσης καθορίζονται από τις ΕΕΙΕ, με εισήγηση στο Ινστιτούτο που μοριοδοτεί και τελικά ο υπουργός αποφασίζει.
Μοριοδοτεί τα συνέδρια, τα απαιτεί για είσοδο και παραμονή -εξέλιξη στο ΕΣΥ, αλλά και για τις συμβάσεις με ασφαλιστικά ταμεία.
ΔΕΝ ΤΑ ΠΛΗΡΩΝΕΙ. Δεν προτείνει τρόπο οικονομικής κάλυψης, άλλον, εκτός την εξάρτηση από φαρμακευτικές εταιρίες. Σου κάνει την χάρη της άδειας με αποδοχές.
250 μόρια, το ελάχιστο κάθε 5 χρόνια και όχι πάνω από 150 το έτος.
Προαιρετικό για τα πρώτα 4 χρόνια. Υποχρεωτικό για κατάληψη οποιασδήποτε θέσης. Προϋπόθεση για διατήρηση θέσης, για τις κρίσεις και τις αξιολογήσεις.
Ένα καλό ιατρικό ηλεκτρονικό βιβλίο επι της ουσίας καταργεί σε μεγάλο βαθμό την ανάγκη επιστημονικής ενημέρωσης μέσα από την συμμετοχή σε συνέδρια, συμπόσια και ημερίδες, που απλώς δίνουν την ευκαιρία στις εταιρίες ιατρικού εξοπλισμού και στις φαρμακευτικές εταιρίες να διαφημιστούν και να πλασάρουν το προιόν τους.
Αναγκαίο, κ. συνάδελφοι εισηγητές, είναι το μετεκπαιδευτικό κομμάτι ανά 5ετία, με συμμετοχή στην λειτουργία τμήματος σε νοσοκομείο εξειδικευμένο σε αντικείμενο αναγκαίο για την άσκηση της ειδικότητας σου, επιστημονικά, πληθυσμιακά και κοινωνικά.
Αναγκαία είναι η ελεύθερη πρόσβαση του νοσοκομειακού γιατρού, σε ελληνικά και ξένα ηλεκτρονικά περιοδικά, η πρόσβαση σε ηλεκτρονικό βιβλίο ανανεούμενο ανά 6μηνο, αναγκαίο είναι να κάνουμε λιγότερες εφημερίες για να έχουμε χρόνο και κουράγιο να διαβάζουμε.
Αναγκαίο, αν ψηφιστεί το προσχέδιο, είναι επίσης να καλύπτει το νοσοκομείο στο οποίο υπηρετείς, όλα τα έξοδα της παρακολούθησης συνεδρίων και η όλη διαδικασία επιλογής να είναι διαφανής, με κριτήρια και σειρά.

Ακόμη πιό αναγκαία είναι η εκδίωξη του υπουργού υγείας, οποιουδήποτε άλλου θεωρείται ενεργός στηρικτής και απολαμβάνει συναντίληψη με τον υπουργό καθώς και των χωρίς τέλος, μελών των επιτροπών του.

Κουράγιο ευχόμεθα στους νεότερους συναδέλφους που θα δώσουν άλλη μια φορά εξετάσεις ελπίζοντας (σε τι;) και καλό αγώνα για όσους αποφασίσουν, πως ως εδώ ήτανε. Θα θέλαμε πάντως να μη φύγετε. Και να είμαστε μαζί στο δρόμο για ένα δημόσιο σύστημα υγείας επιστημονικά ποιοτικό, λειτουργικό, ανθρώπινο, αξιοπρεπές για τον άρρωστο, το λειτουργό, το νοσηλευτή και τον εργαζόμενο, χωρίς συνθήκη οικονομικής συναλλαγής με τον άρρωστο, κατευθυνόμενο από τις κοινωνικές – κοινοτικές ανάγκες, συνεισφέροντας αν είναι αναγκαίο και στην ανατροπή της παθογένειας τους.
Το αύριο είναι εδώ και απαιτεί από μας να το διαμορφώσουμε, συλλογικά.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου